tirsdag den 4. maj 2010

Frygt og overraskelse

Nogle gange bliver jeg bare paf, sådan lidt "torske-agtig". Jeg føler, at jeg står med åben mund og bare glor dumt. Når det sker er det for det meste, fordi nogle andre mennesker gør noget fuldstændig uventet. Noget som ligger udenfor min fatteevne og min forventning til dem. Måske er det netop min fejl, at jeg forventer noget så mærkeligt af dem som ordentlighed. At man behandler hinanden på en måde, så alle kan være her. At de "gør mod andre, hvad de ønsker andre skal gøre mod dem". Jeg har svært ved at tro, at nogen ønsker en kniv i ryggen og at blive bagtalt til en større kreds. At blive modarbejdet og forhindret i at udføre sit arbejde. Så min torskmund går lidt op og ned endnu.


Den sidste uge har jeg brugt på arbejde og på at tænke. Jeg har tænkt meget, rigtig meget på og over begrebet frygt.

Hvad er frygt egentligt? Jeg er kommet frem til, at det er et brandhæmmende begreb. Forstået på den måde, at det forhindre dig i at brænde igennem. Det kan være frygten for, hvad andre tænker om dig og det du brænder for. Det er kan være frygten for ikke at være god nok til det du brænder for. Hvorfor er vi mon så optaget af, hvad andre tænker, tror og mener om os? Er det en del af vores fælles opdragelse, janteloven? Min oplevelse er af lige præcis den frygt, hvad andre tænker, tror og mener om mig, er blevet mindre som årene går. Mon det handler om usikkerhed og selvtillid? Jeg ved, at min egen frygt bliver mindre og jeg håber at min brandhæmmende frygt helt vil forsvinde, så jeg kan brænde igennem med alt det, jeg brænder for.
Jeg glæder mig til det:-)

2 kommentarer:

  1. Jeg kan sagtens føle dig Kate, men jeg kan forsikre dig for at dem du med berettiget mistanke kan tro vil tænke og måske tale om dig til andre, har det på nøjagtig samme måde som dig, de føler garanteret det samme som du.
    Så, som du rigtigt nok er godt i gang med nemlig at smide din frygt for hvad andre tænker og siger, er allerede godt igang, vi kan aldrig bedstemme hvad andre tænker eller siger, men vi kan vælge at reagere anderledes end vi hidtil har gjort, og simpelthen være ligeglade med andres syn på os, tro mig jeg er kommet videre i den proces og husk så på at de mennesker der virkelig elsker dig, og jeg er overbevist om at det er mange, ikke ikke tænker og tror noget negativt om dig, og dem der skulle gøre det, de har det nok svært selv.
    Et stort knus fra Michael

    SvarSlet
  2. Hej Michael

    Tak for dine pæne ord:-)Det er en lang proces at nå dertil men det kommer.

    Knus Kate

    SvarSlet